Dieta miażdżycowa – jadłospis

Miażdżyca – to słowo, które u niejednego z nas wywołuje bardzo złe skojarzenia czy nawet strach. Jednak czym tak naprawdę jest ta choroba?

Dieta miażdżycowa – jadłospisArterioskleroza często zaczyna się bardzo niewinnie. Jej objawy mogą być takie same jak w przypadku wielu innych chorób. Może zaczynać się już nawet w wieku nastoletnim. Wiąże się ona w dużej mierze z nieprawidłowym sposobem odżywania się. Chodzi o powstające w naszych naczyniach krwionośnych blaszki miażdżycowe, które powoli, acz systematycznie, zapychają nasze tętnice (najczęściej naczynia wieńcowe, otaczające nasze serce). Przeciętna osoba za taką sytuację obwinia cholesterol i obawia się jego podwyższonej ilości w niektórych produktach. Oczywiście łączy się to bezpośrednio z unikaniem potraw tłustych. Jednak czy słusznie?

Cholesterol produkowany jest w naszej wątrobie – ma on ważne zadanie w naszym organizmie. Jako głównego winowajcę miażdżycy wskazuje się frakcję LDL – czyli tzw. zły cholesterol. Jednak czy jest on faktycznie taki zły? Gdyby nie on umarlibyśmy. Ta frakcja ma za zadanie „zaleczyć” nasze rany. Cholesterol HDL, uchodzący za dobry, ma za zadanie odtransportować potem tą frakcję z powrotem do wątroby.

Zatem wysoka zawartość frakcji LDL nie jest spowodowana zbyt dużą ilością cholesterolu w pożywieniu (gdyż wątroba i tak wysyłałaby go do naczyń krwionośnych by je leczyć), a właśnie złym stanem naszego układu krwionośnego. Zatem, jeśli chcemy pozbyć się blaszek miażdżycowych i obniżyć poziom cholesterolu, musimy tak naprawdę w naszej diecie dostarczyć produkty które będą wpływać na poprawę stanu naszych naczyń krwionośnych.

Dieta miażdżycowa – jadłospis

Dla osoby z zagrożeniem miażdżycą ważne będzie, aby dieta była odpowiednio zbilansowana. Należy zdecydowanie unikać niepotrzebnego dostarczania dużych ilości cukrów i węglowodanów. Jeśli nie jesteś osobą aktywną fizycznie, 100 gram węglowodanów dziennie Ci wystarczy. Pozostałe kalorie powinny pochodzić z białka i dobrych tłuszczy. Tj. unikamy przetworzonej żywności, a koncentrujemy się na dobrym jakościowo mięsie, rybach, owocach morza i warzywach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Następny artykułCodzienne ćwiczenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here