Zalety treningu siłowego

Trening siłowy to rodzaj wysiłku fizycznego z wykorzystaniem ciężarów. Często kojarzy się z osobami, które ćwiczą jedynie w celu rozbudowania swojej masy mięśniowej. I choć ćwiczenia siłowe są niezastąpione, jeśli chodzi o modelowanie sylwetki, mają również wiele innych zalet.

Z tekstu dowiesz się:

  • co to jest trening siłowy,
  • jak ćwiczenia siłowe wpływają na ludzki organizm,
  • jak powinien wyglądać siłowy trening dla początkujących.

Trening siłowy to wysiłek fizyczny, podczas którego wykorzystuje się ciężary. Wiele osób stereotypowo uważa, że jest to aktywność przeznaczona jedynie dla mężczyzn, którzy chcą imponująco rozbudować swoją masę mięśniową. Bezsprzecznie ćwiczenia siłowe mogą w tym pomóc, ale tak naprawdę może je wykonywać każdy. Odpowiednio przygotowany plan treningu siłowego pomoże zrzucić nadmiar kilogramów, wymodelować sylwetkę i poprawić ogólny stan zdrowia.

Co ważne, trening siłowy umożliwia łączenie wielu przeróżnych ćwiczeń przy rozmaitych obciążeniach, dzięki czemu nie jest jednostajny i łatwo dopasować go do indywidualnych potrzeb każdej osoby.

Trening siłowy – jak wpływa na organizm?

Pozytywne skutki ćwiczeń siłowych na organizm człowieka są powszechnienie znane i udowodnione.

  • Trening siłowy doskonale wpływa na układ mięśniowy

Regularna praca z dopasowanymi do potrzeb i możliwości ciężarami jest świetnym sposobem na rozwinięcie siły oraz wytrzymałości mięśni. Jest to ważne nie tylko w sporcie, ale również na co dzień. Osoby z dobrze rozwiniętym układem mięśniowym są bardziej odporne na zmęczenie, łatwiej wykonują codzienne obowiązki oraz są mniej narażone na kontuzje i urazy.

  • Ćwiczenia siłowe regulują masę i skład ciała

Systematyczny trening siłowy pozwoli zmniejszyć masę ciała (choć czasami na pewnym etapie treningu możemy przytyć – rozwijające się mięśnie są cięższe niż spalona tkanka tłuszczowa). Pozwala on również utrzymać prawidłowe proporcje między tkanką tłuszczową oraz beztłuszczową.

  • Trening siłowy modeluje sylwetkę

Ćwiczenia siłowe umożliwiają wybranie tych partii mięśniowych, nad którymi chcemy w szczególności popracować. Dzięki temu da się modelować sylwetkę, np. wyrzeźbić mięśnie brzucha, wysmuklić uda i łydki albo podkreślić mięśnie ramion.

  • Trening siłowy poprawia zdrowie

Ćwiczenia siłowe są aktywnością fizyczną, więc – wykonywane regularnie i rozsądnie – korzystnie wpływają na cały organizm. Można dzięki nim poprawić zakres ruchu w stawach, mają one pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, pomagają regulować poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko zawałów i udarów.

  • Ćwiczenia siłowe wpływają na kondycję psychiczną

Każda aktywność fizyczna, a więc również trening siłowy, zwiększa produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia. Dodatkowo kilkadziesiąt minut z ciężarkami na siłowni pozwala rozładować stres i złe emocje, dodaje pewności siebie oraz energii do działania we wszystkich obszarach życia.

Trening dla początkujących – o czym warto pamiętać?

Przed rozpoczęciem ćwiczeń siłowych dobrze skonsultować się z lekarzem – sprawdzi on, czy nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia tego typu aktywności (mogą to być np. choroby układu krążenia albo niedawno przebyte kontuzje). Następnie należy wybrać miejsce, w którym będziemy ćwiczyć – może to być fitness klub, siłownia czy klinika fizjoterapeutyczna. Ważne, by trening siłowy odbywał się pod okiem specjalisty, który zadba o dopasowanie obciążeń, prawidłowe wykonywanie ćwiczeń oraz ich kompleksowość. Czasami zaleca się, by na przemian z ćwiczeniami siłowymi wykonywać np. trening motoryczny albo aerobowy. Dla jak najlepszych efektów należy ćwiczyć co najmniej 2 razy w tygodniu, po około 40–60 minut. Wówczas trening siłowy będzie korzystny dla ciała i ducha!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here